Recensioner "Vem bestämmer över din tid?

2018-02-12, Barnboksbloggen

"Författaren till boken, Petra Brask, har över 20 års erfarenhet av att lära människor handskas med tiden och livet. I boken delar hon med sig av de bästa tipsen och de mest konkreta verktygen som hjälper dig att frigöra tid och energi. Boken har tio kapitel: Tid och energi – allt kostar, Vår stenåldershjärna har svårt att beräkna tid, Säg nej – rensa och välj bort, Planera för att fokusera, #digitalflexibilitet, Tid att reflektera, utvecklas och blomstra, Möte för mötets skull i jakten på konsensus, @vbrott på vägen till sammanbrott, Skapa smidiga system och en hjälpsam struktur samt Resten av livet då. Tillsammans täcker de väldigt mycket inom området tid, produktivitet, planering, effektivitet, personlig utveckling, livspussel, stress, tidstjuvar och balans i livet. Det väcks intressanta tankar, frågor och funderingar hela tiden medan man läser, men det finns också konkreta exempel och bra övningar. Allt för att man på bästa sätt ska kunna tillämpa författarens råd i sitt eget liv. Bokens stora behållning är just också alla de tips, råd och verktyg man får.

Jag har läst ganska mycket inom detta område tidigare och jag blir glad när jag ser att författaren har med många av mina favoritböcker i sin referenslista längst bak i boken. Just det är också en av bokens stora behållningar, att författaren inte är låst till en speciell metod, utan hon har plockat godbitarna ur många olika metoder och satt ihop dem med egenutvecklade verktyg så det är en alldeles egen, unik blandning hon presenterar. Jag gillar också att hon ser till hela livet, inte bara jobbet, inte bara fritiden, utan hon förespråkar en balans mellan alla delar av livet. Allt presenteras på ett lättläst och lättsamt sätt, så det är lätt att ta till sig bokens innehåll."

2017-10-31, Bokus

"Med glädje, glimten i ögat och grymma råd och nya tankebanor får Petra mig att se på mig, min kalender och min tidsplanering på ett nytt sätt. Petra har jobbat inom ämnet i över 20 år och hennes entusiasm och fascination kring vårt förhållande till tiden, får även mig att tycka att det där med planering och struktur kan vara riktigt roligt!"

"Den här boken kan man relatera till på en personlig nivå genom humorn och vardagssituationer som man känner igen sig i. Petra bjuder dessutom på en mängd inspirerande tips och reflekterande övningar. Funderar du också på var din tid tar vägen och känner att livet bara rusar på ibland? Då kan jag varmt rekommendera att läsa den här boken."

2017-10-17, BTJ

"Många upplever stress i privatlivet och arbetslivet. Petra Brask, som är effektivitetskonsult och föreläsare, har medverkat i SVT-serien Tidsjakten. Här delar hon sina erfarenheter av att hjälpa människor hantera livet och tiden. Ofta låter vi andra lägga vårt eget livspussel. Brask ger exempel från privatliv och arbetsliv som är lätta att känna igen. Vår hjärna har inte lätt att följa med i dagens samhälle. Vi är inte gjorda för multitasking. Brask skriver humoristiskt och träffsäkert om bl.a. Homo techno, som ständigt är böjd över sin smartphone eller Homo populus, som anpassar sig till att leva genom sociala medier. Varje kapitel avslutas med övningar och tips på t.ex. hur vi kan börja dagen, hantera e-post och bli bättre på att säga nej. Författaren ger tips för effektivare möten, men även övningar med plats för egna anteckningar för att reflektera över våra värderingar. Brask presenterar en hoppfull och användbar bok om att handskas med livet och tiden."

Helhetsbetyg: 4. – Håkan Stenow, Bibliotekstjänst

2017-10-16, Trelleborgs bibliotek

Trelleborgs bibliotek presenterade och tipsade om några böcker ur höstens utgivning på Trelleborgs, Anderslövs och Gislövs bibliotek. Vem bestämmer över din tid? med Petra Brask var en av de fackböcker som de valt ut och rekommenderar. Mer info här

Vem bestämmer över din tid? Petra Brask