Ta kontroll över din tid

Tips & Inspiration Effektivitet, Ta kontroll över din tid, PB & Partners
1. Fundera över hur du förvaltar din tid
Under vårt vardagsdygn sover vi i genomsnitt 7–8 timmar och arbetar 8–9 timmar. Vi ägnar oss åt vardagssysslor som att äta, tvätta, duscha etcetera i cirka 3 timmar. Resterande tid är personlig tid då vi till exempel utövar en hobby, tränar, reflekterar samt umgås med familj och vänner. Merparten av vår personliga tid tillbringar vi numera framför en skärm. När mina kursdeltagare berättar om sitt vardagsdygn är det ofta den personliga tiden de säger att de saknar. 

2Bli tidsrealist
Vår hjärna har svårt att uppskatta hur kort eller lång tid saker tar. Det är betydligt enklare att få lönen att räcka till för månadens utgifter än att få tiden att räcka till för månadens uppgifter. Vi kan få för oss att en uppgift som vi gör ofta tar ”ingen tid alls”. Vi glömmer alla steg som är involverade eller tror att vi får göra uppgiften under de bästa förutsättningarna. Är vi obotliga tidsoptimister kan vi behöva multiplicera tiden med pi för att hamna i närheten av verkligheten och skapa marginaler. 

3. Fokusera på en sak i taget
Effektivitet handlar inte om att springa fortare och göra mer, utan tvärtom om att stanna upp och rensa bort tankar på annat. Fokusera på en sak i taget. 

4. Prioritera det som är viktigast i ditt liv
Alla betraktar vi vår tid som en värdefull resurs. Lika självklart som det är att göra budgetar för vår ekonomi, behöver vi betrakta vår tid på samma sätt. Prova att mäta din tid under en vecka för att ta reda på vad du egentligen lägger din tid på. 

5. Står det inte i kalendern så finns det inte
Boka in tid för dina viktigaste prioriteringar redan nu. När det står i din kalender är det större chans att din planering blir mer som du önskar. Och förstå att det kommer ske oförutsedda saker.

6. Säg nej och välj bort
Om du alltid säger ja till alla andra, vem är det då du säger nej till? Lova inte bort tid som du inte har råd att förlora. Tid för återhämtning, tid med dig själv och dina nära och kära förtjänar samma respekt som din arbetstid.

7. Börja med det viktigaste
Kan det ibland vara så att det du tänkt göra under dagen försvinner till förmån för det som trillar in i inkorgen eller på sociala medier? Vem som helst kan få tag på din e-postadress och din inkorg fylls på med bråttom och viktigt samt en hel del oväsentligheter. Se till att det är din planering som styr och börja varje dag med det som är viktigast medan din hjärna är pigg och utvilad.

8. Stäm av, utvärdera och reflektera
Stäm av andras förväntningar på dig. Var tydlig med vad du förväntar dig av din omgivning. Utvärdera din planering regelbundet. 

Läs hela artiklen om hur du förvaltar din tid i DN här

Vad är det som gör att vi, trots alla tidsbesparande uppfinningar som till exempel snabbmat och smarta mobiltelefoner, upplever att vi har mindre tid än någonsin?