Sömnproblem?

Sömnproblem, PB & Partners

Vi ägnar en tredjedel av vårt liv åt att sova. Synen på sömn har förändrats sedan Aristoteles tid; från att vara något självklart och naturligt till att bli ett nödvändigt ont som vi tycks behöva för att fungera normalt.

En tonårshjärna som är under ombyggnad, behöver 9 - 10 timmars sömn. En  klarar sig på 7 - 8 timmar. Tyvärr får ungdomar sällan tillräckligt med sömn i veckorna. Inte vuxna heller för den delen. Att känna sig trött på kvällen hänger ihop med sömnhormonet melatonin, som styrs av ljus och mörker. Det börjar, öka på eftermiddagen för att man ska vara trött på kvällen. Sitter man framför datorn eller ligger med padda eller smartphone i sängen utsätts man för blått ljus som kan lura hjärnan att tro att det fortfarande är dag vilket hämmar produktionen av melatonin.

Din hjärna behöver varva ner innan du ska sova
Hjärnan vill helst ha två timmar på sig för att komma in i rätt läge för sömn. Det tar ungefär 10 minuter att somna. Ju längre tid det tar desto tidigare behöver du låta hjärnan koppla av från intryck från dator, surfplatta och mobil. Läs en bok, skriv dagbok, reflektera, ta ett bad eller lyssna på musik så får hjärnan en chans att förbereda sig för sömn.

Hjärnan behöver också semester
Aktivitet kostar vila och när vi sover passar hjärnan och kroppen på att återhämta sig. Nervsystemets celler laddas med ny energi och restprodukter städas bort under sömnen.

Hjärnan behöver också semester. Det är i regel inte "högarna på jobbet" som skapar den största stressen utan en kombination av höga kra på "jobbet-fritid-egen tid.

Vad vet vi om sömn?

Russel Foster är neuroforskare inom området cirkadisk dygnsrytm. Han studerar sömncyklerna i hjärnan och ställer frågan: Vad vet vi om sömn?

Inte mycket med tanke på att vi sover under en tredjedel av våra liv. I hans TED talk får du ta del av tre teorier om varför vi sover och Foster krosser också vanliga myter och missuppfattningar om hur mycket sömn vi behöver i olika åldrar.