9 tips för att hantera prestationsångest

Att känna press inför att du ska prestera kan vara något positivt. Det kan göra att du fokuserar och förbereder dig mer så att du verkligen lyckas bättre. Faktum är också att de signaler i kroppen som aktiveras när vi känner press inför att prestera upplever vi också när vi är upphetsade och taggade inför något. 

  1. Ge dig själv uppmuntran för att du har ansträngt dig och varit uthållig. Uppskatta att du är intresserad och vågar prova samt utmana dig själv.
  2. Uppskatta att du lär dig nya saker och gör nya erfarenheter.
  3. Fokusera på det du lär dig och använd bakslag som lärdomar.
  4. Notera några saker varje dag som du känner dig nöjd med.
  5. Öva på att ta emot uppskattning. Säg ”tack” och låt det sjunka in.
  6. Om du börjar älta negativa tankar: Stanna upp och fundera över om de verkligen stämmer? Eller skulle man kunna se det på ett annat sätt?
  7. Sluta jämföra dig med andra. Vi är olika. Vissa är bra på vissa saker och andra är bra på annat.
  8. Fokusera på vad du själv vill och mår bra av.
  9. Öva på att våga göra misstag. Se det som övningstillfällen och fundera över vad du kan lära dig till nästa gång? 

Så istället för att säga till dig själv inför prov att; ”Jag är så nervös.” prova istället att säga ”Jag är så peppad inför det här provet.” Hjärnan kommer att registrera detta och belöna dig genom att minska din nervositet och istället öka din fokus.