Hantera "före semester" stressen

Tre tips för att hantera "före semester" stressen


1. Skriv en lista och prioritera

Det som framför allt stressar oss är att ha alla uppgifter i huvudet. Om du skriver ner dem, är det lättare för hjärnan att få helhetsperspektiv. Lista därför allt du måste hinna med innan semestern. Dela upp arbetsuppgifterna i ”måste”-punkter och ”önske”-punkter. Se sedan över hur många arbetsdagar du har kvar, och var det finns luckor i ditt schema. 

Boka in tid för ”måste”-uppgifterna, helst på morgnarna när du har mycket energi. Om det är möjligt, ta gärna en löprunda eller promenad före ”måste”-uppgifterna så är hjärnan perfekt förberedd för arbete. Om du har svårt att hitta luckor för ”måste”-uppgifterna, försök stryka andra åtaganden. Måste du verkligen vara närvarande på alla interna möten?

Är det nödvändigt att vara med på alla sommarmingel?

2. Ordna back-up 
För att du ska kunna varva ner före och vila under semestern är det bra om du har ordnat en ersättare eller delegerat vissa uppgifter. Förbered även kunder, klienter och leverantörer på att du ska vara borta. Meddela dem hur länge du har semester, och vem de ska vända sig till när du är borta. De flesta har förståelse för att man är borta, så länge man är tydlig med det. För att få kvalitet på jobbet under hösten, måste din hjärna få chans att gå ner i varv under sommaren. Om du ständigt är tillgänglig är det mycket svårare.


3. Planera den egna semestern
Familjens krav inför semestern kan också skapa stress. Dra gärna upp en plan för semesterveckorna, även om ni bestämmer att ni inte ska göra något alls. Att sväva för mycket i ovisshet kan leda till oro, särskilt om det finns många motstridiga krav inom familjen.