Personlig Effektivitet - Tips & Inspiration

Effektiva tidstips

När gick allt enligt planerna senast? Har du ibland för lite (eller inga) marginaler? Varför kan det vara så svårt att tidsuppskatta en uppgift realistiskt? 

Att tänka tillbaka på hur lång tid det tog senast du gjorde något liknande ger hjärnan en större chans att plocka fram en mer realistisk tidsuppskattning åt dig. Det minskar risken för en 5-i-12-kultur som baseras på en allt-tar-10-minuter-optimism. Den typen av kultur leder inte alltför sällan till stress, dålig framförhållning och en puls som skenar. Vi behöver fokusera på all relevant information för att tidsuppskatta uppgifter, då blir planeringen mer exakt. Om du verkligen vill uppskatta hur lång tid dina uppgifter tar, se till att:

  • Överväga hur lång tid det tagit dig tidigare
  • Ha utrymme för marginaler
  • Gå igenom alla steg du behöver ta för att få det gjort

När jag går igenom min att-göra-lista fördelar jag den alltid i kategorier för att veta vad det är för typ av uppgift. Det gör det lättare att uppskatta hur lång tid det ska ta. Där finns nästan alltid några skrivprojekt som är kluriga att beräkna tiden på. För att vara på säkra sidan multiplicerar jag alltid med pi. Som den tidsoptimist jag är vet jag av erfarenhet att den marginalen kommer att behövas. -Petra Brask


Nytt avsnitt av Tidspodden ute nu - Livstid 
Tiden kan bli till ett fängelse där du sitter inne, på Livstid. Hur ska du göra dig fri, få tiden att räcka till och hinna med att leva? Tillsammans med statsvetaren Jenny Madestam, känd politisk kommentator, pratar Lena och Petra om sina egna och andras livspussel. Som vanligt delar de med sig av många goda råd.

Vill du få mer inspiration och effektiva tips? 

Prenumerera på vårt inspirationsbrev. Det skickas ut var tredje månad. Du får tips, övningar och inspiration inom effektivitet, om hjärnan och tiden.