Tips på goda natt-vanor

Tips på goda natt-vanor, Koll på tiden? PB & Partners
  • Lägg fram de kläder du ska ha på dig nästa dag och se till att allt är packat och förberett för morgondagen
  • Sätt alarm för när det är dags för dig att börja gå och lägga dig, gärna en timme innan du ska ligga i sängen
  • Se till att ditt alarm för nästa dag stämmer
  • När du blir påmind om att det är dags att avrunda kvällen, se till att omedelbart sätta din smartphone på flygplansläge och stäng av din läsplatta och dator, senast 1 timme innan du ska sova
  • Sänk ljuset i ditt rum och lägg fram en vanlig tidning, bok eller ljudbok
  • Gör dig iordning för att gå och lägga dig
  • Läs boken, tidningen eller lyssna på ljudboken och släck lampan på den tid som du bestämt
  • Det är viktigt att du har liknande tid och rutin varje kväll, då vänjer sig din hjärna vid det och har lättare att somna
  • Det kan vara lockande att helt byta rutin för helgen, men att ändra alltför mycket på dina tider då blir krävande och förvirrande för hjärnan
  • Träna inte för sent på kvällen. Låt det gå minst 3 timmar mellan avslutad träning och läggdags
  • Drick inte kaffe efter lunch och åtminstone inte senare än 6 timmar innan du ska sova
  • Kom ihåg de 3 viktiga sömnfaktorerna – tyst, svalt och mörkt

Hemma hos oss har vi en laddningsstation för mobilerna i köket. När det närmar sig läggdags sätter vi telefonerna på laddning där och tar oss sedan till våra sovrum för att varva ner och somna gott. På morgonen väcks vi av våra väckarklockor som sakta tänds så att sovrummet bli ljusare och ljusare tills det är dags att kliva upp. Jag har ställt in min ringsignal så att den låter som fågelkvitter, vilket känns väldigt naturligt att vakna till.