Studievanor - 5 tips

Studievanor - 5 tips, Koll på tiden

1. Använd kalendern

Se till att du har ditt schema i din kalender i telefonen. På många skolor har man till och med gjort det lätt att ladda ner schemat automatiskt i kalendern. Då ser du också snabbt om något ändras i schemat. Lägg också in tider för prov och läxförhör och boka in tid för när du ska studera, förbereda och repetera inför prov, lektioner och läxförhör. Det är en stor fördel att ha liknande studietider varje dag, då blir det en god vana som du gör utan att behöva fundera.

2. Studera i veckorna

Stanna kvar någon timme extra i skolan eller gå direkt till ett bibliotek och gör klart dina läxor, så kan du vara ledig och slappna av när du kommer hem.

3. Vila på helgen

Tänk inte att du har hela helgen på dig. Skjut inte alla läxor och plugg till helgen utan se till att du får vara lite ledig också. Använd helgen till att vila och återhämta dig, motionera, träffa kompisar. Om du behöver plugga då också så börja så tidigt som möjligt vid exempelvis 9-10-tiden så att du kan vara ledig under eftermiddagen och kvällen.

4. Gör ett lässchema

Skapa ett lässchema där du kan skriva upp hur många sidor du ska studera per dag för att hinna bli färdig i tid. Exempelvis;
Räkna efter hur många sidor du behöver läsa inför ett prov. Hur många gånger vill du hinna ha läst igenom sidorna?  Hur många sidor är rimligt att läsa per dag med tanke på att du har andra saker att studera också? När är din sluttid för att ha läst klart allt? Det blir lättare att komma igång när du ser hur mycket du ska göra varje dag. Du ser i schemat att du kommer att hinna klart i tid till prov och läxor. Du blir mindre stressad och mer motiverad att hålla dig till din plan. Det blir tydligt exakt vad du ska göra.

5. Prioritera din sömn

Prioritera att få ordentligt med sömn under veckorna, för då slipper du ha så mycket kvar att göra till helgen. Du orkar vara mer vaken på lektionerna och kan göra bättre anteckningar, bilder och sammanfattningar, som gör att du lär dig nya saker effektivare. Sömn är viktigt och en förutsättning för att lära dig nya saker. Som tonåring behöver du ca 9-10 timmars sömn per natt. Det som ställer till det för dig är att samtidigt som du behöver mer sömn än någonsin så ändras saker i hypofysen i hjärnan som gör att du vill vara uppe senare och sova längre på morgonen. Det är viktigt att du lägger dig vid samma tid och har en liknande rutin varje kväll, då vänjer sig din hjärna vid det och har lättare att somna. Det kan vara lockande att helt byta rutin för helgen, men att ändra alltför mycket på dina tider blir krävande och förvirrande för hjärnan. Ett mörkt, kallt och tyst sovrum är det lättare att somna i.

Vilken/vilka vanor skulle du ha mest nytta av i ditt liv just nu?